Kisvasút, nagy tervekkel. De kell ez nekünk?
A működő felcsúti kisvasúthoz nemrég bejelentették a bővítést: 9 milliárd forint közpénzt költene az állam arra, hogy összekössék Etyekkel és Bicskével is a felcsúti kisvasutat. Ehhez a tervhez a Speciálterv 25 millióért készíthetett már egy megvalósíthatósági tanulmányt is. Eszerint évi 29 milliós veszteséget fog termelni a kibővített kisvasút is. Ráadásul így is fogja kerülni az olyan potenciális turisztikai célpontokat, mint a nagy etyeki filmstúdiókat vagy göböljárási tavakat. De az sem segítene sokat a helyzeten, ha a Bicske és Etyek vagy Alcsút között buszozókat át tudnák terelni a kisvasútra, a tanulmány szerint ugyanis mindössze 110 utas közlekedik ezen a vonalon naponta.
Felröppent a hír, hogy esetleg újjáépítik a teljes vasútvonalat Bicske és Székesfehérvár között. Természetesen minden megoldáson célszerű gondolkodni, és valóban sajnálatos, hogy ezek a szárnyvonalak ilyen állapotba kerültek. Ebben kár egymásra mutogatni. Magam is elborzadva látom, hogy kihasználatlan a sárbogárdi és móri vonal, vagy a bicskei gondjait is sajnálattal vettem, mint a vasút iránt nosztalgiával lévő. Én még emlékszem arra is, hogy mindenki olcsó karékpárutakat tervezett ezeken a pályaszakaszokon! Ahogy a Mór-Pusztavámin is, holott Oroszlány megközelítése ebből az irányból sem lenne rossz. Sajnos a MÁV nem tett semmit, hogy versenyképes legyen a közúti lobbival, sőt volt időszak, amikor a vezérei egyben közúti szállítmányozó cég tulajdonosai is voltak, ami nonszensz, de volt ilyen a vasutas szakmai források szerint. A tervek nem rosszak, csak az a baj, hogy nehezen tudom elképzelni, hogy olyan minőségi ugrást tud a vasút produkálni, hogy versenyképes legyen a háztól-gyárig szállító magánfuvarozókkal, akikkel szerződnek a cégek.
A fehérvári pályaudvar EU pénzből "újult" meg, de a 38-40 milliárd elköltése elég silány végeredményt adott. Közben egy éjszaka leple alatt elbontottak egy műemlék jellegű tornyot, ami visszataszító ostobaság, sőt bűn! Megépült egy sehova sem vezető felüljáró, amit azóta sem használnak. Az aluljáró annyiban változott, hogy nem sima betonfal van, miközben évekig állt ott a munkagödör. A MÁV ostobasága miatt nincs földalatti átjárás a "déli" oldalra, ahol nem csak egy új városrész, hanem az intermodális központ is helyet kaphatott volna, s ezáltal simán az aluljárón keresztül történhetett volna az átszállás, mint Brnóban, vagy Wroszlavban, vagy másutt. Helyette felújítás helyett szétbombázunk egy történelmi középiskolát, aminek helyére a távolsági buszok a városban cikázva tudnak csak betérni! Szóval lenne, és lett volna miről beszélgetni!
Való igaz készültek és készülnek hosszútávú tervek a térségre a megyére és Fehérvárra, de az a baj, hogy ciklusonként mást emelnek ki belőle, azok, akik épp azt érzik, most ők mondják meg a fejlődés irányár. De ez így nem fog menni! Összességében sokban egyetértünk a fejlődési iránnyal, ha nem is látom jelenleg a terveket reálisnak. Azonban egy dologban biztos nem értünk egyet, mégpedig a felcsúti kisvasút ügye, ami akkor is közpénzen épült magán hobbinak tekinthető, ha a "Pannónia szíve" fejlesztési programhoz, vagy a fehérvári munkába járáshoz akarjuk illeszteni! És a gond itt van! Ne beszéljenek helyi képviselők és helyi potentátok olyan dolgokról, hogy jó lenne, ha Fehérvárig jönne ez a kisvasút, amikor erről sehol sem volt egyeztetés, és hatástanulmány, vagy megtérülési tervezés, mert ahogy az ellenzőket igazolja a jelenleg üzemelő szakasz, úgy a további építése sem lenne észszerű, csak gigantomán pénzpazarlás! De nagyon szépen köszönöm, köszönjük a tájékoztatást, és ha lehet üljünk le beszélgetni erről és másról néhányan. Addig is megosztanám azt a hírt, amit mi sejtettünk, és ami egy közösségi oldalon elhelyezett posztot is indukálta.
https://index.hu/…/meszaros_lorinc_elarulta_hanyan_utaztak_…/