Kell e nekünk kisvasút?

2017.04.01 21:07

Az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció

megyei és székesfehérvári vonatkozású anyagából.

Számomra nagyon nagy kérdés és ezt meg is fogalmaztam, hogy mire alapozzák a kötöttpályás közlekedés felértékelődését? Nagy híve vagyok a kötöttpályás közlekedés fejlesztésnek, de magam is tudom, hogy versenyképes árak, megfelelő menetrend és infrastruktúra nélkül mindez csak álom.

A Vál-völgyi Kisvasút (közismertebb, nem hivatalos nevén felcsúti kisvasút) egy keskeny nyomtávú vasútvonal Fejér megyében, a felcsúti Puskás Akadémia és az Alcsútdobozi arborétum között. A kisvasút az egykori Bicske–Székesfehérvár-vasútvonal nyomvonalán épült, 2016. április 30-án adtak át.

A kisvasutat egy megszüntetett vasútvonal nyomvonalán létesítették, felhasználva a még megmaradt töltéseket, a régi felcsúti állomásépületet. Ez a megszűnt vonal a MÁV 6-os számú Bicske–Székesfehérvár-vasútvonala volt, ahol 1979-ben szűnt meg a személyszállítás.

A Bicske-Székesfehérvár vasútvonal a MÁV 6-os számú, egyvágányú nem villamosított vonala volt. Jelenleg csak Székesfehérvár és Lovasberény között járható, itt szórványos teherforgalom zajlik.

Érdekesség, hogy a vonal teljes felújítását a 80-as években is tervbe vették. Az ekkor tervbe vett az Eocén-program a hazai szénvagyon minél szélesebb körű felhasználását tervezte, ami új bányák és erőművek nyitásával járt volna.

2009-ben vásárolta meg a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia a vasútvonal Bicske és Vértesacsa közötti, felhagyott szakaszát. Az alapítvány kezdetben a vonal északi részének újjáépítését tervezte Bicske állomás és az Alcsúti Arborétum között.A 2012-ben készült tervek szerint 21 tonna tengelyterhelésre alkalmas normál nyomtávú pálya épült volna, azonban később új tervek születtek, most már 760 mm nyomtávú kisvasút építésére a nagyvasút egykori nyomvonalán. A Felcsúti Kisvasút építése 2015 nyarán indult meg. A felcsúti stadion és az alcsúti arborétum közötti szakaszt 2016 április 30-án adták át. A felcsúti állomásépületet teljesen felújították, mellé kocsiszín épült.

A kisvasút nyomvonalának Székesfehérvárig történő meghosszabbítása szakmai vélemények szerint is felesleges pénzkidobás. A vasútvonal Lovasberényig bármikor megnyitható. A budapesti, valamint a székesfehérvári elővárosi közlekedésbe történő bevonása lehetséges, de a Bicske-Lovasberényi szakasz teljes felépítésével lehetséges csak a fővárosi forgalomba történő bekötése.

 

Téma: Kell e nekünk kisvasút?

Nincs hozzászólás.

Új hozzászólás hozzáadása