Az igazi elkerülő út
Végre itt az igazi elkerülő út!
2016. július 18-án átadásra került a Székesfehérvárt nyugati irányból elkerülő gyorsforgalmi út újabb szakasza. A majdnem 15 milliárdos útfejlesztés egy 7 kilométeres új szakasz, amely végre a 20 évvel ezelőtt is sokak által kívánatosnak tartott nyomvonalon csatlakozik a 8-as számú főútvonalba, s ezáltal, remélhetőleg tehermentesíti a nyugati városrészt, miközben biztosítja a 8-as út és az M7-es összeköttetését.
A közel 7 kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi szakasz a Székesfehérvár nyugati végén fekvő Feketehegy-Szárazrét városrészt tehermentesíti. Az új nyomvonal a 8-as út Csór és Székesfehérvár közötti részén válik el a 8-as útról, majd délről kerülve az említett városrészeket becsatlakozik a korábban épített elkerülő útba, ami bevezet az M7-esbe.
Azt azért halkan meg kell jegyezni, hogy egy újabb körforgalommal már nem csak a „gyorsforgalmi út” eleje és vége, hanem a közepe is a szokásostól eltérő módon segíti a közlekedőket, amennyiben gyorsforgalmi úton értelmezhetőek a körforgalmak. Ezzel a fejlesztéssel a tervek szerint a 8-as és az M7-es közötti átmenő forgalom a városon kívülre terelődik, s ezáltal a reményeink szerint a napi 22 ezer Feketehegyen áthaladó jármű száma jelentősen lecsökken, illetve megszűnnek a szárazréti körforgalom állandó dugói.
Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a projekt 85%-os uniós támogatással, és csak 15% hazai forrás felhasználásával valósult meg. A fejlesztést a SWIETELSKY Magyarország Kft. és az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. végezte, nettó 14.6 milliárd forintért. A beruházásban két különszintű csomópont, egy körfogalom és nyolc híd segíti a közlekedés dinamikáját. Az elsőrendű úton száztíz kilométeres óránkénti sebességgel lehet majd haladni.
De mi is történt 20 év alatt a sokak véleménye szerint már a kezdeteknél megbicsaklott útépítésen?
Alapvetés, hogy 1992-ben elfogadott a helyi önkormányzati testület egy tervezetet, amely a 63-as nyugati elkerülő út nyomvonalát "A", "B", és "C" változatban is tartalmazta. Szerintem mindenki azt gondolta, hogy a várost valóban elkerülő "B", de még inkább a távlataiban is elkerülő "C" változat lesz első ütemben megvalósítva. A tervek elfogadását követően, érdekes módon felgyorsultak a nyomvonal érintette területeken a gyors telek felvásárlások 1994. és 1995. között.
Aztán 1996-ban megszületett a döntés, hogy - főleg az érintett lakosság által ellenzett - „A” változat lesz megépítve. Ezt még megelőzte néhány érdekes telekvásárlási akció. Közöttük olyan is, hogy egy 101 osztatlan telek tulajdonosainak mindegyikétől sikerül megvenni valakiknek egy nyomvonal által érintett területet. Érdekességként ebben az időben bejegyeznek a bíróságon 3 (három) új kft.-t. Nagyon érdekes, hogy éppen ők lesznek az új tulajdonosok. Sőt a város költségvetésébe betervezik a kisajátítás ellentételezésének kielégítéshez szükséges összeget is. Aztán ki is fizetik! A nyugati elkerülő út beruházásának előkészítése 1995-ben kezdődött el, az M7 autópálya és a 7-es főúti csomópont közötti létesítményrészek 1998-2002 között több lépésben valósultak meg. Az elkerülő út beruházása 2002-ben felgyorsult. A szakaszos folytatás első ütemeként 2003-ban három kilométert adtak át.
2005. novemberében átadásra került a Csóri úti körforgalomba beérkező út , és lesz egy rossz helyen, rosszul kivitelezett gyorsforgalmi út, ami elszakítja a Feketehegy-Szárazrét városrészt a várostól, nem mentesíti a Kadocsai út forgalmát, és nem köti össze a várossal az úrhidaiakat és sárszentmihályiakat. Azok, akik használják, három körforgalomba behajtva jutnak az M7-ről a 8-as főútvonalra, ahol ismételten szintbeli vasúti kereszteződésbe botlanak.
A lakosság már a nyomvonalak kiválasztása során is ellenezte a Csóri úti körforgalom megépítését. 2001. januárjában a városrész civil szervezetének kezdeményezésére lakossági fórumon ismertették az építkezés menetét, ahol arra is ígéretet adtak, hogy a városrész lakói „egér” úthoz jutnak, és a Betonkeverő cég autóinak is felhajtási lehetőséget biztosítanak a Farkasvermi út tehermentesítése céljából. Ezekből az ígéretekből ugyanúgy nem lett semmi, mint a mindannyiunk számára előnyös III. ütem kivitelezésének. Miközben a 2006-os és 2010-es önkormányzati választások is az „Igazi elkerülő utat építek!” ígérethalmaz jegyében zajlott kampánytól volt hangos, végül is semmi sem történt. Ha csak azt nem vesszük történésnek, hogy a város közgyűlésében kemény adok-kapok zajlott. Természetesen az érintettek mindegyike a saját szempontjai szerint idézte fel az elkerülő úttal kapcsolatos emlékeit.
Ma végre a forgalom számára átadásra került az elkerülő nyugati szakasza, amely a Veszprém irányából érkező forgalmat bizonyára elvezeti a városrész elől.