Felújított pályaudvar és dübörgő üresség!

2017.08.05 20:00

A kép a sajnálatos módon halálraítélt Székesfehérvár-Bicske viszonylat állapotát mutatja, kisvasút fejlesztés nélkül!

 

Köztudott, hogy a székesfehérvári állomást mostanában újították fel, és ismerve a kivitelezés roham tempóját, valamint a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések számát, még sokáig újítják fel.

A 2016. december 19-én átadott, és 32 milliárdos forintos beruházással elkészült vasútállomáson felújították a teljes vágányrendszert, a peronokat, utasátjárókat, villamosvezetékeket. Ezzel Nyugat-Magyarország legkorszerűbb állomása lett a fehérvári, amely egyben e térség legnagyobb forgalmát bonyolítja le. Hogy mindeközben felelőtlen gőggel pusztították el a fehérvári vasútállomás jelképét, az ipari műemlék jellegű, és Európában ritka, ezért is megőrzésre joggal igényt tartó vasúti irányítótornyot, azt most nem taglalnám!

 

Ő volt az!

Azt talán már kevesebben tudják, hogy kormányablakot – vagyis okmányirodát – is kialakítanak az állomásépületben. Az utasoknak épült aluljáró egyik liftjén olvasható fölirat szerint azonban a liftet a kormányablak megnyitásáig nem használhatja a nagyközönség. A mellette és a peronokon lévő felvonók viszont általában éppen rosszak.

Sajnálatos, hogy fél évvel az átadás után, a nyári kánikulában, amikor kisgyermekes családok és kerekesszékkel közlekedő lakótársaink is tömegével indulnak a közeli vízpartokra (Velencei tó, Balaton), még mindig nem működnek a liftek a több milliárd forintért (hivatalosan 32 milliárd Ft), jobbára EU pénzből felújított székesfehérvári pályaudvaron. Minket itt élőket és a hozzánk érkezőket nem vigasztalja, hogy sajnos országosan ez a helyzet.

(a kép csak illusztráció)

A turisztikai főszezon kellős közepén hiányzik a városunkba a MÁV javuló szolgáltatásának igénybe vételével érkező külföldi és hazai turisták eligazodását, térkép alapján történő tájékozódását, automata jegyvásárlását, banki automatából történő készpénz felvételét segítő, a várakozását elviselhetőbbé tevő, vagy a közösségi közlekedés igénybevételét támogató infrastruktúra is akkor, amikor Székesfehérvár önkormányzata az erejéhez mérten mindent megtesz a királyi város vonzerejének növelése érdekében.

Hiába a közösségépítő és turistavonzó programjaink tömkelege, ha a vonattal érkezők nehézségekbe ütköznek. Mi székesfehérváriak várjuk a vasúton érkezőket is szeretett, és történelmi múltjára, fejlődő jelenére méltán büszke városunkba.

Talán az sem a valóságtól elrugaszkodott elvárás, hogy a város és vonzáskörzete a nyári kánikulában minél könnyebben, babakocsival és kerekesszékkel is kényelmesen jusson el a MÁV valóban kényelmes „FLIRT” vonatain, a Velencei tóhoz, vagy a Balaton partjára. Sőt az is elvárása lehet az itt élőknek, hogy a vasúti átjárók akadálymentesek legyenek.

(Deák Ferenc képe a facebookról)

Ezért kérem a MÁV illetékeseit, hogy tegyenek meg mindent azért, hogy a sok milliárdból elvégzett vasúti felújítások után látható legyen, hogy van gazdája ezeknek az infrastrukturális fejlesztéseknek. Nem nőheti be a gaz az állomások környékét, és kiszolgáló létesítmények is kellenek, nem csak a megépített vasúti pálya.

Nem elég kijelenteni a hivatalos átadás során, hanem mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy Székesfehérvár pályaudvara valóban a legkorszerűbb, és használható állomás lehessen a Dunántúlon.

A MÁV illetékesei és az önkormányzat felelős vezetői saját hatáskörben eljárva, valamint a NIF Zrt-vel, és a járási hivatallal egyeztetve, bankokkal és a KNYKK közlekedési vállalattal is konzultálva közösen érjék el, hogy minél előbb működjenek a liftek, legyen átadva a „kormányablak”, működjön bankautomata, jegykiadó automata, kerüljön kicserélésre a régről ottfelejtett várostérkép, legyen turisztikai információs központ, újságos stand. És csak óhajként említem meg, hogy milyen jó lenne, ha a jövő évi nyári menetrendben már korszerű „FLIRT” zónázók közlekednének, mondjuk Siófokig, és Balatonfüredig.

Valamint tisztelettel kérem a MÁV és a város illetékeseit arra is, hogy Székesfehérvár Farkasvermi út vasúti átjáróját (komáromi vonal) akadálymentessé tegyék, mert babakocsival és kerekesszékkel járhatatlan, ezért az úttesten közlekedők balesetveszélynek vannak kitéve.

Magam is csodálkoznék, „ha a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős munkatársai, döntéshozói álmukból fölkeltve nem tudnák elmagyarázni, mi is az az intermodalitás, és miért fontos. Azt jelenti, hogy a tömegközlekedés vonzóbbá tételéért annak megrendelője – esetünkben a magyar állam – és üzemeltetői – esetünkben a Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. és a MÁV – mindent megtesznek azért, hogy az utasok, akiknek többféle eszközzel is utazniuk kell, hogy elérjék céljukat, könnyen, gyorsan, különösebb fáradtság nélkül tudjanak átszállni. De tudják ezt azok is a Közlekedési Operatív Program Irányító Hatóságánál, akik úgy adtak milliárdokat a fehérvári állomás felújítására, hogy nem követelték meg annak „intermodális csomóponttá” alakítását. Pedig nem került volna sokba egy utastájékoztató tábla felállítása az állomáson, rajta az elkövetkező 20-30 percben induló, érkező autóbuszok adataival: érkezési idő, indulási idő, célállomás. Néhány fa elültetése és a buszperonok befedése se vágta volna földhöz az operatív programot.”

A székesfehérvári Intermodális Regionális Közösségi Közlekedési Központ Részletes Megvalósíthatósági Tanulmánya elkészült. Sajnos, nem a legideálisabb formát választották a megrendelők, de ebben sajnálatos módon a MÁV-nak ismét negatív szerepe volt, hiszen az állomás déli oldalára úgy tart igényt, hogy annak kihasználtsága szakemberek szerint sem indokolná azt!

KÖZOP 5.5.0-09-2010-0013 https://www.szekesfehervar.hu/szekesfehervari-intermodalis-regionalis-kozossegi-kozlekedesi-kozpont

Addig is, amíg az álom valósággá válik, és az állomásépület előtti pusztaság parkosításra kerül, addig is megtehetné a magas minisztérium, úgy is, mint az utasok érdekeit képviselni hivatott hatóság, vagy az önkormányzat közlekedési irodája (igaz, ez sok pénzünkbe kerülne, pláne, ha a KNYKK lenne a kiválasztott), hogy megrendel egy ingajáratot. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy nem feltétlen „a területileg illetékes szolgáltatónál, a Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-nél. (Pompás elnevezés, nem lehet betelni vele! Nem olyan unalmas, mint Alba Volán volt!) Egy autóbuszjáratot a vasútállomás és az autóbusz-pályaudvar között, ami negyedórás időközönként indulva pár forintért – netán a vonat- vagy a buszjegy felmutatásakor ingyen, hiszen nem az utas tehet arról, hogy nem tud pár lépést gyalogolva átszállni – korszerűvé teszi az átszállást. Intermodális csomóponttá varázsolva Székesfehérvárott egy vasútállomás meg egy autóbusz-pályaudvar együttesét.”