Egészségügyi prevenció Székesfehérváron (felhívás)

A felismert betegek mintegy 70 százaléka öt évvel később már nem él, azaz a legtöbb beteg csak a rák késői stádiumában kerül orvoshoz, amikor már nincs visszaút.
A fejlett nyugati országok példája jól mutatja, hogy korai diagnosztikával ezt az arányt akár 10 százalékra is le lehetne szorítani – vagyis a korai kivizsgálással és kezeléssel évi mintegy ötezer honfitársunk élete megmenthető lenne!

Östör Annamária tanácsnok asszony válaszlevelét az alábbiakban olvashatjuk!
Tisztelt Képviselőtársaim!
Kedves Buth Sándor!
Örömmel fogadtam megtisztelő levelét, melyben a prevenció fontosságára hívta fel a figyelmet.
Több alkalommal találkozhatunk Székesfehérváron egészséges életmódot támogató, prevenciós programokkal. Ezeknek nagyobb részét, mint ez az éves beszámolókból 2011 óta látható, a város Egészségfejlesztési Tervének keretei között a Humán Szolgáltató Intézeten keresztül szervezzük. Kisebb része pedig a város és a Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház (továbbiakban: kórház) együttműködésében valósul meg. Mindkét formában az orvos-szakmai hátteret az kórház szakorvosai és rezidensei biztosítják. Ők azok az orvosok, akik az Ön által említett egyéb helyi intézményekben, egészségügyi központokban is ellátják a szakorvosi feladatokat szabadidejükben, mintegy másodállásként, és emellett, még a hétvégi prevenciós programokon is rendelkezésünkre állnak. Szabad humán kapacitásról így sajnálatos módon nem igazán beszélhetünk.
Az infrastrukturális és gépparkkal kapcsolatos szabad kapacitásokról szintén nem túl sok lehetőségről beszélhetünk. A magánkézben lévő helyszínek, műszerek, gépek esetén a bérleti díj, a kezelő személyzet díja, a használathoz szükséges felszerelések költsége messze meghaladja a lehetőségeinket, hiszen profitorientált cégekről van szó. A kórház területén prevenciós tevékenységre nincs lehetőség, és a néhány nem helyhez kötött diagnosztikus eszköz, berendezés mozgatása komoly logisztikát kíván.
Eddigi tapasztalataink szerint azok a programok sikeresek, mind a résztvevők számát, mind pedig a rizikókorcsoportok részvételét illetően, amelyeket a lakosság közelébe tudunk vinni, iskolákba, művelődési házakba, esetleg munkahelyekre, de fitness központ és plébánia is szerepelt már a sikeres helyszínek között.
A háziorvosok önkormányzati támogatása 2014 óta kétféleképpen használható fel, az egyik mód a prevenciós tevékenység finanszírozása, de a támogatásban részesülő orvosok dönthetnek az eszköz beszerzés mellett is. Sajnálatos módon szinte kivétel nélkül eszköz/ök vásárlására használják fel a támogatást. A közismerten nagy létszámú körzetek miatt átfogó szűrőprogramok kivitelezésére ez az összeg nem alkalmas, de egy-egy betegségcsoportra kiterjedő preventív szűrővizsgálat illetve tanácsadás költségeire fedezetet nyújtana, ez a lehetőség 2016-ban is biztosított a város költségvetésében.
Részletesen a szűrőprogramokról.
A vastagbélszűrés folyamatának megítélése még szakmai berkekben sem egységes, ezért a 2013 óta négy megyében zajló pilot program tapasztalatai alapján zajlik az országos kiterjesztés előkészítése. A bevezetés 2017-ben várható. A rizikó korcsoport, az 50-70 évesek központilag kerülnek majd behívásra. Az OTH tájékoztatása szerint azért szükséges a hosszas előkészítés, mivel pozitív széklet vérvizsgálat esetén a vastagbél műszeres vizsgálata szükséges, amely területen komoly infrastrukturális és szakorvosi kapacitáshiány tapasztalható országosan, az átlagos várakozási idő 2-6 hónap.
Az emlőrák korai felismerésével kapcsolatos információk is azt hiszem ismeretesek mindannyiunk előtt, hiszen éppen ezért kampányolunk rózsaszín léggömbös, szalagos sétával hat éve minden ősszel, mell önvizsgálat fontosságát bemutató kiadvánnyal, szakmai cikkekkel, LED-falas felhívással. Mindezt azért tesszük, mert a rizikókorcsoportba tartozó hölgyeknek 2014-ben mindössze 38%-a, 2015-ben pedig 48%-a jelent meg a központilag kiküldött behívólevélre mammográfiás vizsgálaton Székesfehérváron, és sajnos az országos szűrési hajlandóság sem különbözik ettől számottevően. Ebből következik, hogy itt a szűrőkapacitás egyáltalán nincs kihasználva, bárki bejelentkezik, egy hónapon belül legkésőbb megtörténhet a vizsgálat.
A méhnyakrák szűrés esetén Ön szintén nyitott kapukat dönget. Éppen azért, hogy a székesfehérvári átszűrtség magas százalékos aránya ne csökkenjen, döntöttünk úgy, hogy a nőgyógyászati járóbetegeket ellátó rendelőt önkormányzati fenntartásban működtetjük. A méhnyakrák szűrésre jelentkezők két héten belül vizsgálatra kerülnek, az akut, sürgős problémával jelentkezőket pedig 24 órán belül ellátják. Azoknak a hölgyeknek, akiknek a munkarendje semmiképpen nem igazítható a rendelési időkhöz 2011 óta évente kétszer rendezünk nyílt szűrőnapot szombat délelőtti időpontban, ahol átlagosan 90 -120 kenetvételre kerül sor.
Az Egészségfejlesztési Terv elfogadását követően polgármester úr elnökletével létrehoztuk a Multiszektorális Irányító Bizottságot, amely arra hivatott, hogy tagjai révén ismertté, elfogadottá és hatékonnyá tegye az egészséges életmódot népszerűsítő programokat, szűrővizsgálatokat. A bizottság tagjai közt megtalálható a háziorvosok, a kórház, az önkormányzat szakmai irodáinak, civil szervezeteknek, a rendőrségnek, az oktatásnak és még számos szervezetnek a képviselői, akik ötleteikkel, javaslataikkal és időnként jól megfogalmazott kritikával gondoskodnak a program hatékonyságáról.
Östör Annamária
egészségügyi és sport ügyekért felelős tanácsnok